Thursday, May 5, 2011

Bila lelaki join kelas make-up...

Mesti korang kata lelaki tu auww auww kan?

aku pun. haha.

semalam office aku buat kelas grooming dan make-up. cool kan? apa ingat kalau office buat mesti jenis kursus yang duduk dalam hall yang aircond sejuk nak mati pastu mata tersengguk-sengguk tunggu breakfast lunch tea time je kan? hoh.

yang bestnya kelas tu waktu office jadi tak payah buat keje eh tak tak haha. yang bestnya sebab tak ramai orang. 12 peserta je jadi penceramah tu bolehla pay attention lebih kat muka sorang-sorang.oh dalam 12 orang tu 11 je perempuan, sorang lagi jantina berlainan. memang percuma je kena bahan. memang havoc lah ada yang sorang tu. dia marah sebut nama penuh dia, suruh panggil sam je. hahaha comel.

kelas kali ni dianjurkan oleh mary kay, well-known jugakla kan. cantik okeh akak yang bagi ceramah tu. nama kak linda. dahlah muka flawless gila, pregnant 4 bulan homaigod tengok muka kalah anak dara. padahal make-up nipis sangat-sangat. dua orang pari-pari (assistant) pun cantik-cantik tapi tetap takleh lawan kak linda gojes.

mula-mula diorang suruh kita rate muka sendiri, tengok tahu ke tak jenis muka sendiri. kulit ni macam-macam jenis. ada yang kulit berminyak, kering, kusam, berjeragat, jururawat jerawat dan macam-macam lagi. aku bantai je kulit muka aku jenis apa sebab memang tak pernah check pun. takkan nak tulis kulit saya dah cantik takde masalah langsung. kau ingat kau baby?

then dia akan tengok pulak yang sebetulnya dan mark kulit kita sesuai dengan skin cara nombor berapa. aku dapat no.2, produk untuk kulit normal. kelas atau kursus macam ni bagus sebenarnya untuk semua, bukan perempuan je. sebab dia akan ajar step by step bermula dari cara kita cuci muka hinggalah ke make-up. sebelum ni kalau cuci muka tu macam ambik syarat je kan. letak foam-tonyoh kat muka 10saat-tadah muka kat air-siap.

aku takdelah nak detailkan apa yang kitorang belajar semalam sebab kelas tu 3 jam tau tak. memang cramp ah bontot nak tunggu sampai habis. cuma macam kursus make-up lain juga lepas sesi cuci muka - pakai masker - cuci balik - dan jeng jeng tibalah masa yang dinanti semua orang. make-up time!

muka teruja gila nak mula make-up. dah dapat free goodies berisi macam-macam alat make-up takkan tak teruja, ye dok? walaupun sebelum ni memang selalu make-up tapi jenis cincai jelah. tau letak eye shadow, eyeliner, blusher tapi semua main bantai je. agak-agak muka dah cun (uwekkkk) kira oklah.

tapi yang tak bestnya semua orang dapat eyeshadow color sweet2 pink pastel gitu aku sorang je dapat biru apehal?

ada berani?   

minta maaflah takde gambar betul aku cilok dari google je. memang tak teringat langsung pun nak bergambar bagai.

yang paling aku suka pasal product mary kay ni ialah dia punya foundation dan juga masker. kak linda bagi kami guna Mary Kay@Full-Coverage Foundation. tak payah guna tebal-tebal pun dah boleh cover seluruh muka. nampak natural macam tak pakai pun. jimat sungguh. masker tu pulak tak pasti jenis apa tapi memang puas hati gila bila pakai. dia suruh apply kat sebelah muka je untuk dapatkan perbezaan. lepas cuci semua terus hilang kedut-kedut kat antara pipi dengan hidung tu. sebelah lagi tetap ada. ajaibkan?

mesti ada yang tertanya-tanya (oloh!) berapa ratus yuran nak masuk kelas grooming dan make-up ni kan? kitorang cuma bayar RM10 jeeeee! dapat goodies berisi trial pack 3 color eyeshadow, 1  cheek color, 1 lipstick dan juga baucar bernilai RM10. berbaloi-baloi kan?

sapa-sapa yang nak buat kelas camnih kat office dia atau dengan kawan-kawan leh contact aku (wah?) nanti aku bagi contact no. kak linda. kak linda tu memang sporting plus kelakar gila. eh bukan gila. kelakar sangat-sangat.

masa dan manusia sangat-sangat mencemburui aku. sekarang sedang menaip dalam gelap sebab bos dah tutup lampu aircond semua. bos jeles. kena balik sekarang sambung kat rumah.

babai.


tambahan : walaupun entri ni semua pasal make-up je tapi kelas ni banyak juga sentuh pasal etika dan penampilan. ceramah dekat sejam. tak boring tapi fun!



2 comments:

Nini Hartini said...

mcm best je produk tu..mmg kedut betul2 hilang ke? niza sbnrnya kerja ape eh? ingt kan keje kt law firm. bukan eh?

CikKaikazie said...

alhamdulillah stkt hari ni kedut aritu tak timbul lagi.tp sebelah muka jelah haha.law firm?kat kolej la..