Thursday, February 10, 2011

Lets go green pink purple and yellow guys!

 Lets go green guys!

Bunga dan perempuan ibarat shopping dan atm card. Dua-dua saling MEMERLUKAN. Tak ada salah satu memang cacat. Sangat cacat. Sebab tu orang dolu-dolu bagi perumpamaan (susah betol nak eja) perempuan ni ibarat bunga.

Ali : Makcik, saya datang nak memetik sekuntum bunga di taman makcik, boleh tak?
Makcik : Sorry nak, rumah makcik bukan nursery. Go and find another place.

See?


Agak-agaknya kenapa tok nenek kita dulu buat perumpamaan (sumpah susah nak eja) macam tu? Adakah kerana perempuan ni memang cantik macam bunga atau pun bunga cantik macam perempuan? Kalau bunga taik ayam?*sentap* Oh hari ni aku baru tahu selain ayam, ada juga bunga taik itik. Memang competitor betul.


Hari ni office buat aktiviti menyihatkan staf-staf dia. Ya menyihatkan dari segi berpanas terik menanam pokok/bunga/pokok bunga/rumput. Nama aktiviti tu ialah TANAM POKOK ATAU BUNGA UNTUK HIJAUKAN KAWASAN SEKITAR SEBAB KITAKAN PENTINGKAN SAFETY JADI HIJAU TU SEBAHAGIAN DARIPADA SAFETY. ke safety tu kuning? hahahhaa

Setiap staf diwajibkan (wajib eh?ramai je xbawak tadi huh) bawak satu jenis pokok/bunga untuk ditanam. Jadi aku berhempas pulas la merayau meraban cari nursery tengahari tadi sebab aktiviti tu start petang sikit. Memang sengaja nak bagi semua orang perasan duk kat Amerika sebab kulit jadi tanned. Mula-mula pergi yang kat geliga otak tapi macam sikit sangat pokok dia so susah nak buat pilihan. Then pergi kat buah binjai pulak. Yang ni ok sikit sebab tahun lepas punya aktiviti pun aku cari kat sini. Tokey dia cina muka ketat je susah senyum tapi baik sebab banyak bagi tips nak tanam camne-camne kan. Assistant dia stok geng-geng marshanda baim wong ashraf sinclair (eh?) suma-suma tuh. Indonesia mali la. So dia la yang duk ikut aku tengok-tengok sambil-sambil explain sikit tu pokok apa, bunga apa, letak tengah panas ke tak macam-macamlah. Agaknya tokey tadi lantik dia jadi spokesperson kat situ kot. Ada jugak bila dia cakap sepatah haram aku tak faham. Bila aku tanya banyak kali mintak dia explain dia marah marah pulak. Eh lek ar derr..wa customer kan? hahahah bajet.

Tapi kan serius bila masuk dalam tu rasa hijau je pandangan aku. 'eh memang ah pokok daun-daun tu suma hijau gelabah ah dia nih'. Takkk maksud aku damai je perasaan bila masuk dalam tu. Tengok baaaaanyak gila pokok bunga cantik-cantik siap dengan lanskap jadi aku terus wahhhh teruja gitewwww.

Gila tak cantik kan?  






Kesukaan ramai. Cik orkid


Macam kat korea kan? *tiba-tiba*


Kenapa kebanyakan bunga kaler pink je eh?
Lavender.Purple y'all.


Eh kuning pun cantik kan?


Banyak lagilah sebenarnya bunga yang aku snap tapi tak larat nak upload satu-satu sebab bokben macam jadah apa malam ni, taula malam jumaat tak payahlah tunjuk perasaan kat aku. Eh perasan tak aku cuma mention bunga yang glemer-glemer je kan? Akak spokesperson tu ada citer nama satu-satu tapi biasalah RAM aku lambat sikit jadi tak dapat tangkap apa dia cakap.

Untuk office ni aku takdelah beli bunga-bunga ni semua sebab cerewet sangat nak jaga. Kang satu kerja pulak nak mengadap dia je sampai kerja tak jalan. Jadi aku pilih pokok berdaun yang tak berbunga (kalau tak faham buat-buat faham) sebab senang nak jaga. Buh baja then siram.


Ni antara pokok berdaun yang tak berbunga yang cantik-cantik kat sana :







Cuba teka pokok apa? Tomato? nehi nehi

Jakun tengok pokok cili purple. Comel.


Tepat jam 4.30 petang janji melayu bermulalah aktiviti men'tanned'kan kulit. Peranan aku? ohh mestilah piilih yang paling tough sekali. Aku jadi cameraman hikhik. Dan balasan untuk orang sengaja pilih kerja paling senang ialah dah abis tanam-tanam semua nak balik kerja baru aku perasan takde satu pun gambar aku dalam tu. uwaaaaaaa T______T.


Semangat.   

Semangat tak hengat.
 

Pokok akueww!!

Aku beli pokok yang ala-ala turquoise color gitu. feeling chantek2 lah kononnya. Mulanya ingat nak beli pokok getah ke balak ke kan. Mana tau akan datang boleh generate income untuk company kan? hahaktuih.

Jadi marilah kita (macam baca ikrar pulak) bertanam-tanaman untuk menghijaukan kembali bumi kita ni.


Till then, BABAI.



PosLaju : Ok ayat aku semua perempuan suka bunga tu tak boleh pakai sepenuhnya sebab ada juga yang tak suka bunga. Bunga @ interest apatah lagi kan? Tapi cuba kalau suami/bf bagi sejambak besar bunga kat kita mesti cair meleleh-leleh jugak kan?


5 comments:

ciknecr said...

cantik giler bunga2 ni..nak 1, leh???
Bunga taik itik pun ok..

PeNgEmiS dUniA said...

pompuan kalo bagi sekuntum bunga ros pon angau x hengat dah ! hahaha

CikKaikazie said...

cik necr kl nk bunga taik itik kna combina dgn kuih taik itik.

CikKaikazie said...

fad, bkn stkt angau, menggelupur kot hahaha

Unknown said...

tak pernah dengar pun bunga taik itik tu...