Monday, September 27, 2010

Berhati-hati dengan hati

*Berfikir.

Assalamualaikum wbt...

Baru teringat belum lagi memberi salam setelah merasmikan blog ini. Nanti orang kata tuan punya blog tak de ciri-ciri wanita idaman keislaman pula. Tapi tak boleh setiap entry asyik nak bagi salam nanti orang kata eh dia ni nak tunjuk baik pulak la konon padahal dalam hati berkarat hitam legam. Maka hati pun menjawab kau susah pehal? Ada aku mintak duit kau beli klorox nak putihkan hati aku?*abaikan hati yang tengah period meradang tiba tiba.

Pengubat hati *suka wink wink*

Apa saja yang kita buat dalam hidup kita, perkara pertama yang akan kita fikir ialah 'nanti apa orang kata pulak' 'tak pe buat macam ni orang tak marah ke' ' kalau aku buat jugak dia kecik ati tak?' 'dia bunuh diri tak kalau aku beli yang ni?' etc etc...

Pernah tak kita terfikir untuk buat apa saja yang kita rasa nak buat tanpa ambik pedulik apa orang akan kata/lihat/kutuk/tengok? Ya kita boleh buat sesuka kepala otak kita kalau kita duduk dalam gua (yang duduk kat gua musang jangan nak kira pulak) dan di sekeliling hanya ada hutan tropika dan gua batu kapur yang wujud sejak zaman kanibal dulu.

Disebabkan kita hidup bermasyarakat yang mementingkan nilai ketimuran yang tinggi kita tidak boleh menidakkan naluri keinginan untuk ambik tahu tentang perihal orang lain. Sedangkan berapa kali sehari jiran kau kentut pun kau tahu takkan kau tak tahu berapa kali sehari anak jiran kau tukar seluar dalam? ok takde kaitan.

Aku cuba relatekan perkara ni dengan dunia sekeliling. Tapi kosong. Sampai bila-bila pun aku takkan mampu buat apa yang aku nak tanpa fikirkan perasaan orang lain. Keluarga, kawan, sahabat, bos, rakan sekerja, makcik jual kuih depan sekolah, tukang kebun pejabat macam macam lagi yang aku kena letakkan di depan sebelum diri sendiri. Susah tahu?



No comments: