Wednesday, June 22, 2011

Budak Cacat

Salam,


budak cacat tu aku. bukan nak ejek sapa-sapa. memang tu gelaran turun temurun dari zaman sekolah sampai uitm. aku tak tahu macam mana diorang boleh panggil aku macam tu. aku normal apa.

dulu masa sekolah menengah aku pernah masuk asrama kejap. bila masuk asrama ni mulalah bergaul dengan macam-macam jenis orang. yang paling aku ingat aku kawan dengan satu kakak senior, orang panggil kak nik. kak nik ni memang baik sangat-sangat. dia yang teman aku gi mana-mana. pergi-balik prep sama-sama, makan kat dining, outing macam macam lagilah. tapi dia jugak yang mula panggil aku dengan nama tu. kak nik kata aku 'pelik' tak macam budak budak lain. pelik macam mana? kak nik kata aku suka buat benda yang orang lain jarang buat. contoh :

mana ada orang mandi jam 3 pagi dan standby untuk ke sekolah esok semata mata taknak berebut bilik mandi pagi-pagi? 

mana ada orang jatuh tangga tiap-tiap minggu siap dah khatamkan semua tangga kat sekolah tu termasuk tangga bilik pengetua sekali?

mana ada orang skandal dengan ustaz praktikal sampai 3 orang sekaligus?

mana ada orang berani marah cikgu disiplin sampai kecoh satu sekolah? (erkkk ni aku hangin sebab cikgu tu tuduh aku bawak majalah kat asrama tapi sebenarnya orang lain. siap marah aku depan 3 skandal ustaz praktikal lagi tuh. jeles lettew!) yang jadi kecohnya sebab cikgu bi aku jumpa kertas yang aku marah-marah kat cikgu disiplin tu. boleh passing2 plak kertas tu kat budak kelas aku heh. eh terexplain pulak)

tu semua kisah zaman budak-budak baru nak up, memang rare. tapi dulu aku baik. sumpah tak tipuuuuuuuu...tapi yang aku peliknya bila masuk matrix kat sepang, ada seorang member seapartment dengan aku (kitorang dulu duduk kat apartment ok) nama dia mira pun panggil aku budak cacat. padahal mira tu budak bukit katil, melaka dan dia bukan kenal pun budak sekolah aku jadi macam mana dia boleh panggil aku macam tu? aku pernah tanya dia tapi aku tak ingat apa jawapan dia. tua betul.

lepas tu masuk uitm. punnnnnn melekat lagi nama tuh. kuat betul guna gam. cap uhu la tu. *tiba-tiba.

yang ni pun aku tak tahu apa reason mereka. takde sorang pun budak matrix aku masuk uitm dungun skali dengan aku. budak sekolah ada la sorang dua tapi amik diploma. memang sah-sah la tak geng kat uitm. jadi bila semua tempat aku pergi semua orang asyik panggil gelaran yang sama je, buat aku terfikir : BETUL KE AKU BUDAK CACAT? hahahha takleh blah tanya diri sendiri. kesian tau mak ayah aku lahir anak normal korang panggil camtuh.

tapi kan sekarang ni walaupun kat tempat kerja ni takde sapa pun panggil aku camtu, aku pulak yang terasa kat diri sendiri. bukanlah rasa diri sendiri oku pastu terus nak daftar kat jkm semata-mata nak senang dapat parking kereta. ada beberapa insiden yang menyebabkan aku berfikir sedemikian. antaranya :

kejadian 1 :

aku baru lepas beli hadiah kahwin sepupu kat satu kedai eletrik. lepas dah bayar semua adik yang kerja kat kedai tu baik hati tolong bawak benda alah tu ke kereta. aku tekan alarm. senyap. tekan kuat sikit. sunyi. tekan-tekan lagi. bisu. aku tengok adik tu, 'alarm keta ni memang gini, susah sikit'. adik tu senyum je, dalam hati mungkin dah maki aku sebab barang yang dia bawak tu berat. sambil tekan-tekan alarm aku pandang keliling. nuuuuuunn di seberang sana aku nampak ada satu lagi myvi oren. aku tengok no plat. owh kereta aku kat sana rupanya. aku tak pandang muka adik tu, terus jalan laju-laju bukak bonet dia letak barang dan aku pecut balik rumah sambil sorok muka dalam baju.


kejadian 2 :

kalau kat opis ni aku jadi tukang beli makanan tiap-tiap pagi untuk staf perempuan. kira macam dah termasuk dalam job scope aku dah. tapi aku tak kisah sebab aku tak suka orang belikan untuk aku nanti tak kena selera aku takkan makan jadi membazir. eh dah melalut. jadi pagi hari tu macam biasa aku pergilah kat kedai yang biasa aku beli tiap-tiap pagi. lepas dah bungkus semua, dengan dua tangan penuh dengan makanan kiri dan kanan aku tekan alarm. punyalah susah nak buka pintu sebab tangan dah penuh tapi aku usaha jugak. tapi tetap takleh bukak. pastu aku tengok kat seat belakang tu ada novel yang aku beli bulan lepas tapi aku pelik sebab aku dah ambik letak dalam bilik. kenapa boleh ada kat situ balik? dan saat tulah aku terdengar satu suara sumbang, 'kak, alarm kereta ni yang bunyi tadi.' aku dah merah muka. cepat-cepat masuk dalam kereta, start enjin, reverse dan pecut. oh masa reverse tu baru aku perasan kereta sebelah yang aku nak bukak pintu tadi kereta bmw sebenarnya. niza oh niza, TAK RETI NAK BEZA KE ANTARA SAGA DENGAN BMW??


kejadian 3 :

ingat lagi tak? kelik!


dahlah, aku dah fobia sekarang nak parking kat mana-mana. terus rasa nak apply kad oku dapat parking special. sekarang ni lantaklah nak panggil aku apa pun. janji semua bahagia.

***

malam tadi aku dapat tengok kl gangster. heh. lepas dah penat membebel baru boleh tengok. memang tarbaekkk!(cakap macam makcik dalam iklan polident). aaron aziz memang auummm lah! zizan pun. tiap kali scene dia memang pecah perut. tapi mamat sebelah ciknecr memang annoying giler. suka gelak kuat-kuat bila ada zizan padahal zizan belum bukak mulut lagi. satu je yang aku tak puas hati, apahal harga tiket citer melayu sampai rm12 hengget?!



babai.

8 comments:

Suwaibah YS said...

hehehe..tergelak baca... ni bukan cacat, tapi suka berangan kot.. x perasan kete kat mana .. :))

ciknecr said...

satu lagi, busuk pun ada..dah ar msk area org..huhuhu

parkker said...

kuat sangat berangan ni....keta pom dh xingat taruk katne,..ish3

CikKaikazie said...

@sue:
semua pakej.plus nyanyuk skali.

CikKaikazie said...

@ciknecr:
tu tanda awal nak ayat awek sebenarnya.konon beli tiket 2 seat nak masuk kawasan org.huh!

CikKaikazie said...

@parkker:
buah berangan mahal skrg nih.15 hengget sekilo!

Nini Hartini said...

hahahaha..niza..niza... mmg cacat lah mcm ni. kehkehkeh... sampai mcm tu sekali salah kereta? BMW pn tak kenal dah...mst niza ni orgnya gelabah kan? hehehe

CikKaikazie said...

@tini
hahahah tulah masalahnya.jauh bebenor saga dgn bmw.gelabah?memang pon!!!