Tuesday, July 12, 2011

Mak enon ke hospital besar.

Semalam aku cuti. tapi itu bukan topik utamanya. topik utamanya ialah:

kenapa aku ambik cuti?


ok still takde sapa nak heran sebenarnya. sob sob. hari sebelumnya aku ke klinik swasta, bukan semata-mata untuk dapatkan mc okeh. taulah muka aku muka mc. aku pergi atas nasihat orang keliling yang prihatin tengok aku asyik mc tiap-tiap bulan (padahal orang perli.tapi takpe heh). aku ke hospital besar keesokannya selepas dapat recommendation oleh doktor klinik swasta. jadi ini adalah pengalaman kedua aku berurusan dengan klinik/hospital kerajaan. dulu dah pernah ke klinik daerah (sebelum ditukar jadi klinik1malaysia). nama je bertukar, sistem tetap lambat jugak. ada ke orang tengah ramai campur dengan aku yang tengah senggugut tahap kritikal, boleh tiga-tiga M.A bertugas keluar hisap rokok dan makan secara berjemaah tepat-tepat jam 10pagi? sebel betul.

jadi semalam dengan berbekalkan cerita dari pelbagai versi tentang apa penyakit aku ni, aku melangkah dengan malasnya umpama mengheret sebijik kereta kebal ke hospital. tengok orang keliling terus senyum sampai ke telinga. amik nombor giliran dan duduk. mata jangan cakaplah memang bekerja keras tengok orang lalu lalang. dalam hati duk heran kenapa dina (officemate / memang nama sbenar) cakap kalau nak pergi spital kena awal pagi kalau tak memang berjanggut ah tunggu lama. tapi ni apahal tak sampai 10 orang pun? terus rasa diri sendiri diva sebab tak payah tunggu lama.

lepas 10minit, tiba-tiba gangliosida membantu otak berkembang walaupun dengan lembap. aku perhatikan semua orang yang masuk jumpa doktor mesti bawak anak/baby. saat itu barulah aku sedar...cissss macamana boleh salah masuk unit kanak-kanak nih? *malu*

nasib baik takde yang perasankan aku time tu. haha. dah memang dasar bodoh sombong, tak tahu tapi taknak tanya. kan dah kena.dah padan muka. eh macam pantun. dah tua tapi perasan muda. *sambung berpantun* sebenarnya dulu aku pernah temankan wife bos ke hospital untuk checkup anak dia, jadi unit ni je la yang aku tahu. kahkah.

dipendekkan cerita akhirnya sampailah aku kat unit pesakit luar. makk datukkkkkkk! aku tengok orang yang menunggu dah macam konsert gig tv9 je. punyalah ramai. dalam hati dah was-was nak tunggu ke tak. tapi alang-alang dah datang aku gamble tunggu je. kot tak lain tahun pulaklah nak datang balik kan? jadi dengan penuh tawaduk dan kesabaran yang TINGGI aku pun tunggulah. tinggi betul kesabaran sampai kena bold dan capslockkan. masa daftar kat kaunter dan bayar singgit aku tanya makcik misi tu doktor laki ke pompuan? misi tu jawab sambil tangan buat-buat sibuk menulis "sama je laki dengan pompuan!". makcik misi ni garang tau. tanya pun tak boleh.

bila dah sampai giliran aku pun masuklah bilik rawatan dan terus tunjukkan surat recommendation tu. hmmppp doktor lelaki rupanya. malulah aku nak cerita hal-hal kewanitaan ni. aku kan wanita melayu terakhir. haha. lepas dapat hadiah injek dari doktor tu aku pun keluar. tak sampai seploh minit pun jumpa doktor. tunggu kemain lama lagi. alhamdulillah doktor cakap takde masalah apa-apa cuma darah rendah je. pastu doktor pesan jangan stress2. yeke aku stress? macam tak je. emo je lebih. hahaha.

kepada anda-anda di luar sana kalau teringin nak pergi hospital besar pastikan seawal subuh lagi anda dah terpacak depan pintu masuk. kalau tak sila bersedia untuk sms bos anda untuk mintak cuti sebab walaupun waktu rawatan hanya 10minit, anda perlu menunggu sekurang-kurangnya dua jam untuk dapatkan rawatan. itupun kalau tak salah masuk unit kanak-kanak.

babai.



PosLaju : kasih sayang tak perlu ada jadual berkala, tak perlu ada had masa dan tak perlu tarikh luput. sakit bukan hanya datang semasa weekdays. weekend jugak boleh tahu? -budakemo-

1 comment:

Anonymous said...

Dalam maksud poslaju tu...huhuhu